LARP. Ken je dat? Het is geen nieuwe telefoon, geen afkorting voor Lelijke Amazones Rijden ook Paard en zelfs niet het geluid dat een kikker maakt als-ie verkouden is (dat dacht ik zelf). LARP staat voor Life Action Role Playing. Toneelspelen dus. LARPers (ja, echt) gaan een stapje verder. Ze kleden zich in de meest fantastische outfits en vormen teams. Geen gewone teams, maar teams vol met elfjes, ridders, weerwolven ondoden en wat niet. Alles wat je kunt bedenken past in een LARP-team. Vervolgens ontaarden de teams in een oorlog waarbij zwaarden, schilden, bijlen en misschien zelfs toverspreuken gebruikt worden om het andere team te verslaan. Levend Stratego met een steekje los dus.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb er nog nooit aan meegedaan. Dat betekent niet dat ik er niet van kan meegenieten. Weleens een ridder op de fiets gezien? Ik wel. Drie elfjes met een Digrostas op de trein zien wachten? Check! Weerwolven die in de McDonald’s hongerig een burger naar binnen werken of Noorse krijgers die een ijsje eten, dankzij LARP kan het allemaal. Ik ben LARP daarom dankbaar. Zo wordt een saai, doodgewoon leven door dat soort figuren op straat gewoon een beetje gekker.