Kerst. Een tijd van feest, lichtjes en gezelligheid. Voor de meesten van ons. Voor sommige mensen (moeders), schijnt dit bijzonder tegen te vallen. Volgens verschillende onderzoeken in Groot Brittannië loopt de stress rond kerst tot het hoogtepunt. Hoe dit komt? De vervelende oom komt langs, schoonouders lopen constant over hun schouder te kijken en het klaarmaken van het feestmaal te bekritiseren, kinderen eten teveel suiker en hun echtgenoten spelen alleen maar met de treinset die ze twee uur eerder aan de kinderen hebben gegeven. Een feest dat verre van zalig is dus.

Ik wilde hier eerst een alinea schrijven over hoe iedereen dit jaar aan zijn eigen moeder moet denken en een keertje extra zou moeten helpen met de afwas, het opruimen van de tafel, de cadeaus, het afleiden van schoonmoeders en het sober houden van ooms. Toen bedacht ik me dat mijn eigen moeder dit weleens zou kunnen lezen en heb ik een andere opwekkende boodschap. Wanneer je tot aan je ellebogen in smerig afwaswater staat terwijl iedereen om je heen staat te zeuren en je moe wordt omdat het lijkt alsof je alles alleen moet doen: het is maar een keer per jaar, het duurt dit jaar zelfs 366 dagen voordat het weer zover is. En de hele familie is je dankbaar. Echt.