Kleine stappen groot effect.

Een blijvende verandering bereik je niet door een radicale ommezwaai, maar juist door kleine stapjes te zetten.
Kaizen is een Japanse methode om te veranderen. Keizen betekent “veranderen naar beter”.
Door heel kleine stapjes te zetten wordt je weerstand tegen de verandering kleiner en krijg je er zelfs plezier in. Sinds een half jaar volg ik op woensdag morgen yoga lessen.
Jenneke, onze docente, laat ons hele kleine bewegingen uitvoeren met onze armen, benen, rug, buikspieren, bekken, polsen, Gezicht, nek etc.
Meestal zijn de oefeningen goed te doen, andere daarentegen lijken eenvoudig of makkelijk, maar kosten toch meer moeite dan je verwacht. Soms heb ik de volgende dag zelfs spierpijn. Terwijl we de oefeningen uitvoeren, adviseert Jenneke om niet zo serieus te kijken maar om tijdens de oefening te glimlachen.
Dat maakt dat we tijdens de yogales onze spiergroepen trainen, rekken en strekken en dat we deze inspanningen ook nog leuk gaan vinden, want we blijven glimlachen.
Het effect is verbluffend. Woensdag is de prettigste dag van de week voor mij geworden. Ik voel me de rest van de dag zo licht als een veertje, ik voel me ontspannen en loop een groot deel van de dag met een glimlach op mijn gezicht.

De woensdagen zijn mini vakanties geworden in mijn dagelijkse bestaan.